Si še upamo leteti (z Boeingi)?

Po strmoglavljenju letal Ethiopian Airlines (157 mrtvih) in Lion Aira oktobra lani (189 smrtnih žrtev) se sprašujemo: je z letalom tipa Boeing 737 max še varno leteti? So za letenje varni drugi tipi Boeinga 737? Si sploh še upamo leteti?

Glede na to, da so trenutno vsa letala tipa Beoing 737 max, kakršni sta leteli nad Indonezijo in Etiopijo, prizemljena in do nadaljnjega ne bodo letela, se ta strah ni zdi čisto neutemeljen. Tudi splošno znano dejstvo, da so letalske nesreče izjemno, ne pomagajo k popolnemu duševnemu miru.

Toda dobri poznavalci letalstva in letal pojasnjujejo, da razlogov za zaskrbljenost vendarle ni. In zatrjujejo, da so letala tipa Boeing 737 dejansko zanesljiva in varna. Letijo že več kot 50 let, od šestdesetih let dalje, ko je bilo v trupu prostora le za 120 potnikov. Od takrat dalje so razvili modele z daljšimi trupi, novimi tipi kril, boljšimi motorji, tako da večji tipi 737 lahko sprejmejo več kot 200 potnikov in – odvisno od modela – letijo brez prekinitve do osem ur. V Boeingovih tovarnah so do zdaj izdelali več deset tisoč letal tipa 737. Zagotovo ste že leteli s kakšnim od njih. Potniki na krajših in srednje dolgih letih ga najhitreje prepoznamo po tem, da ima v potniški kabini po tri sedeže na vsaki strani, v prvem razredu pa po dva.

Pri novi generaciji razreda max obstajajo štirje tipi letal srednje velikosti: max 7, max 8, max 9 in max 10, vendar so do zdaj izdelali le okoli 400 letal tipa max 8 in max 9. Najverjetneje pa bo proizvodnja maxov krepko padla: indonezijska letalska družba Garuda je denimo že preklicala svoje naročilo 50 maxov.

Boeing 737 MAX 8 je maja lani najprej začel leteti za Malindo Air/Batik Air, partnerja Lion Air/Foto Wikipedia Commons

So krivi večji motorji?

Za zdaj še ni jasno, kaj je šlo narobe, pa tudi to ne, ali sta nesreči sploh istega tipa. Do končne uradne verzije bo treba počakati še kar nekaj časa, strokovnjaki pa so že pojasnili, za kaj je najverjetneje šlo.

Ker ima max večje motorje od starejših verzij 737,  katerega trup je sorazmerno nizko na tleh, saj so bili pred 50 leti motorji precej manjši, so jih pritrdili nekoliko drugače kot pri drugih modelih. Zato se je aerodinamika letala rahlo spremenila in max v določenih pogojih prehitro »dvigne nos.« Ta problem so rešili z računalniškim programom MCAS, ki v takšnem primeru avtomatsko popravi lego letala. Ključna vprašanja so naslednja: Ali MCAS pravilno deluje? Ali je na zaslonu jasno označeno, kdaj je aktiviran? Ali v določenem trenutku po vzletu lahko morda pilotu povzroča probleme? In zlasti: ali so bili piloti za te morebitne probleme ustrezno usposobljeni? Iskanje odgovorov na ta vprašanja je dolg in zamuden postopek, toda glede na trenutno znana dejstva so poleti letala MAX prepovedani najmanj do takrat, dokler strokovnjaki ne bodo dobili več informacij iz črne skrinjice strmoglavljenega etiopskega letala.

V simulaciji poleta nesrečnega Lion Aira pa se je že izkazalo, da so imeli piloti le 40 sekund časa za pravilno reakcijo. Da bi preprečili strmoglavljenje, so morali izvesti niz hitrih sprememb kontrol. V simulatorju je to pilotu uspelo pravočasno, vendar je zelo dobro vedel, kako deluje celotni sistem in kaj mora storiti.

Da se takšna (morebitna) napaka skriva v katerem koli drugem modelu 737 s starejšimi manjšimi motorji in brez spremenjene aerodinamike, pa ni treba skrbeti, poudarjajo strokovnjaki.

Rekordno varno leto 2017, 2018 ne več

Čeprav število letov neprestano raste, je število nesreč vse manjše. Potovanje z letalom je dejansko izjemno varno. Strokovnjaki za varnost v letalskem prometu to trditev dokazujejo z večimi podatki. Da umrete v avtomobilski nesreči, je možnost ena proti 100, da umrete v letalski nesreči, pa le ena proti 20.000. Ali povedano drugače: po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije v prometnih nesrečah umre 1,25 milijona ljudi na leto.

Zlasti leto 2017 je bilo rekordno, kar se varnosti tiče: od približno 35 milijonov komercialnih poletov jih je le v 111 primerih prišlo do nesreče, od tega sta le dve terjali smrtne žrtve in to skupno le 13. Lansko leto je bilo žrtev spet več, 534. Vseh nesreč (seveda le komercialnih letov, vojaška, zasebna in transportna letala ter helikopterji niso všteti) je bilo 160, vendar kar v 92 odstotkih ni bilo smrtnih žrtev.

Qantas, kraljica varnosti

Organizacija AirlineRatings.com vsako leto objavlja seznam letalskih družb z najboljšo varnostjo. Kraljica varnosti je avstralska letalska družba Qantas, ki v 60 letih svojega obstoja še ni imela nesreče s smrtnim izidom. Sicer pa so po zadnjih podatkih najbolj varne naslednje letalske družbe (naštete po abecedi):

Air New Zealand, Alaska Airlines, All Nippon Airways, American Airlines, Austrian Airlines, British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, EVA Air, Finnair, Hawaiian Airlines, KLM, Lufthansa, Qantas, Qatar, Scandinavian Airline System, Singapore Airlines, Swiss, United Airlines, skupina Virgin (Atlantic in Australia) .

AirlineRatings.com objavlja tudi seznam družb z dna seznama, torej najmanj varnih: Ariana Afghan Airlines, Bluewing Airlines, Kam Air in Trigana Air Service.